Wednesday, December 9, 2009

Surffireissu Byron Bayhin!

Viiden päivän surffireissu alkoi maanantaina 16.11., jolloin oli aika sanoa hyvästit Sydneylle.

Dave heitti mut aamulla kasiks Sydneyn keskustaan bussille. Tavaraa oli enemmän kun laki sallii ja just ja just sain raahattua kaikki kamat niskassani bussiin. Eka stoppi oli noin tunnin päästä Sydneystä, jossa syötiin aamupala. Ilonen ylläri oli kun kuulin huudon ”Laura!” ja kukas muukaan se siellä kun Aussi-isukki Steve, joka oli matkalla Hunter Valleyyn. Pikasten halien jälkeen Steve pinkaisi autolle ja mä jouduin alottamaan sosiaalisen kanssakäymisen muitten reissulaisten kanssa. Vaikka vuoden jo täällä on joutunut uusiin ihmisiin tutustumaan niin on se edeelleen aika jäätävää mennä tunkemaan ittensä mukaan. Tutustuin Hollantilaiseen kitesurffaaja Sveniin ja surffiopettajaan Maxiin.

Bussissa istuin hollantilaisen Jurin vieressä, jolla oli kauhee kankkunen, joten seuraa siitä ei paljon ollu. Puol tuntia tauon jälkeen bussi alko pitämään erikoista ääntä ja loppujen lopuksi tärisi niin paljon, että oli pakko ottaa stoppi ja pieni tutkailutuko. Uusi yritys ja todettiin, että bussi on ajokelvoton, jes! Ajettiin pois sillalta ja stopattiin keskelle ei mitään.

Uuden bussin tulon piti kestää maksimissaan 1,5h (toinen bussi oli kuulemma jo matkalla…), noh Aussikulttuurin tuntien eihän se niin mennyt, vaan toisen bussin kuskilla ei ollut puhelinta mukana. Mekanikko saapu reilun tunnin päästä ja totesi ettei voi tehdä mitään. Surffiope lähti ostamaan auton mukana vettä ja sipsejä lähimmältä bensa-asemalta ja me odoteltiin sillan alla neljankympin helteessa keskipaivalla. Neljän tunnin odottelun jälkeen vihdoin saatiin uusi bussi ja sillä taitettiin loppumatka.

Suoraan Seal Rocks rannalle, pikainen lounas about 5 aikaan illalla ja eihän siellä mitään aaltojen tapastakaan ollu. Paivalla kuulemma oli tooooosi hyva saa.

Asuttiin Waves Surf Schoolin omistamalla tilalla Great Lakesissa, josta löyty kaiken maailman eläimiä (kenguruita, hevosia, riikinkukkoja yms yms), uima-allas, baari ja about 12 hengen dormit. Ilta vietettii ilmasen oluen merkeissä, jonka paikan omistaja tarjosi korvikkeena ekan päivän surkeesta toiminnasta. Jos jotain hyvaa ekassa paivassa oli niin ainakin oppi siella sillan alla tuntemaan porukan.

Seuraavat kaks päivää vietettiin samassa paikassa eri biitseillä jaettuna kahteen ryhmaan. Meille muodostu pieni ja tiivis ryhma, johon kuulu kanadalainen Jeff, britti Ben, ruotsalainen Mats, Hollantilainen Daisy ja Sven.

Paivien ohjelma oli aamulla pari tuntia surffia, sitten lounas ja vielä pari kolme tuntia vedessä. Tokana paivana kavastiin myos vilkasemassa alkuillasta paikallinen majakka ja tokan paivan alkuilta vietettiin paikallisessa kuppilassa boganien kanssa.

Aallot oli surkeita, opettajat ei tarkistanu säätä koska missään ei ollu internetiä. Iso osa puhelimistakaan ei toiminu muuta kun satunnaisesti. Mielenkiintosta. Olin soitellu ennen leiriä toimistolle ja kyselly, että voiko osallistua omalla laudalla ja löytyykö semmosia surffispotteja jossa voi käyttää lyhyempää lautaa. Mulle vakuuteltiin, että mua opetetaan käyttämään sitä ja löytyy hyviä aaltoja. Koko reissun aikana yhtenä päivänä oli semmosia aaltoja, että pääsin omaa lautaa käyttämään ja loput päivät jouduin käyttämään jättikokosta vaahtomuovin palaa. Aamusin katottiin muutamien biitsien välillä mihin mennään ja opet päätti aina, että ne hyvät aallot on liian vaarallisia alottelijoille. Ja totes mulle, että sorry. Iltasin meille järkättiin ohjelmaa: pelejä, nuotio ja uimista.

Torstai aamuna lähdettiin kohti Byronia, surffattiin päivä matkalla, syötiin pizzaa ja pysähdyttiin yöksi ekohippikylään. Kaikkialla oli hämähäkkejä, jättimuurahaisia ja christmas beetlejä (torakoitten lisäks), jotka aiheutti hämmennystä. :D Täällä on ainakin ötököittensitokyky noussu aikalailla.

Seuraavana aamuna jatkettiin matkaan puolen tunnin päähän Byronista missä vietettiin koko päivä surffatessa ja pidettiin surffikisa. Voittaja oli se jolla oli mielikuvituksellisimmat ridet ja eniten aaltoja. :) Mats voitti kisan ja sain pari drinkkilippua illan rientoon Cheeky Monkeysissa!

Perjantaina vietettiin ilta yhdessä Byron Bayn Cheeky Monkeyssissä ja lauantaina osa porukasta lähti jatkamaan 7 päivän reissua, osa lähti pois ja pieni porukka meistä jäi vielä hengailemaan pariks päiväks Byroniin.

Otettiin aurinkoa, käytiin kattomassa majakkaa ja kävästiin koko aussien itäisimmässä pisteessä. Elikkä aika rentoa meininkiä. Kaikki lahti tipotellen omiin suuntiin ja siihen loppu se reissu.