Tuesday, November 24, 2009

Viimeset päivät Sydneyssä!

Nyt onkin kulunut jo melkeen neljä viikkoa siitä kun saavuin Sydneyyn ja aika on hurahtanu kun siivillä. Ei oo paikka muuttunu viime näkemästä, mitä nyt mun lemppari sandwich-paikka on suljettu. Eli on joutunu ettimään muuta syötävää rannalle :)

Ekat pari viikkoa oli tosi viileetä ja sato vaan vettä. Tekemistä sai väkisin keksiä… Joten tuli katottua neljä tuotantokautta How I met your motheria ja syötyä HYVIN. Ja kuinka ollakaan, ne ei ollutkaan kaikki kaudet joten ei malta oottaa, että näkee loputkin. I love Barney! <3

On asioita, joita ei ollu kyllä yhtään ikävä: bussit ja liikennevalot. Varsinkin ekana kahtena viikkona kun vaan sato, niin muutamaan otteeseen tuli kirottua maailman surkeimmin järkätyissä liikennevaloissa ja bussipysäkillä odotellassa bussia, jota a) ei tule b) on vähintään 10 min myöhässä c) on ollut 10min ajoissa.

Tosi hieno juttu on kävelyreissu North Headissa täällä Manlyssa. Se on reitti korkeilla kallioilla, meren ympäröimänä, josta näkee Sydneyyn asti. Hieman poikettiin reiteiltä myös kurkistamaan kalloilta alas :) … ja ottamaan turistikuvia!

Melbourne Cup (= ravit) on vuoden suurin urheilutapahtuma. Sydneyssäkin monet paikat on kiinni ja baarit täynnä vedonlyöjiä. Miesten pitää pukeutua (mahdollisimman värikkääseen) pukuun ja naisten hienoon mekkoon + hattuun. Tälle päivälle osuikin yli kolmenkympin helle, joten läkähdyttiin jo ulosastuessa. Viime tingassa kerettiin osallistua pääerän vedonlyöntiin ja kannustettiin omia hevosia baarissa, kukaan tosin ei voittanut mitään :D

Peruskoulukaveri Krista piti kotibileet tokavikana lauantaina Bondilla. Teemana oli tutustua uusiin ihmisiin ja tuoda mahdollisimman paljon Aussikavereita mukana, koska paikallisiin tutustuminen tuntuupi täällä olevan hieman mutkikastal. Kämppä (ja piha…) oli tupatentäynnä ja loppujen lopuks virkavalta kävi pyytämässä kaikkia poistumaan kahden maissa. :) Sunnuntaina sitten pirteenä parin tunnin kestänyt matka (ei olis bussit ja lautta voinu mennä huonommin…) takasin Manlyyn kattomaan surffausta :)

Manly festival of Surfing järkättiin 5.-8.11. ja koko Manly oli täynnä ihmisiä. Joka päivä oli surffikisoja ja näytöksiä. Siisteintä oli parisurffaus jättimäisellä laudalla! Ja sunnuntaina, vikana päivänä, oli näytöskilpailu johon pääsi osallistumaan vaan jos oli voittanut MM-kisoissa. Harmi kyllä vettä tuli taas taivaalta ja pikkasen söi fiilistä. Myöskin torstaina kattelin kun vieressä vedessä surffaili tyttö, joka tuntu ottavan joka aallon vaivattomasti ja teki trikkejä. Myöhemmin kävi ilmi, että typy on Layne Beachley, joka on voittanut naisten MM kultaa 7 vuotena :D Ei oo ihme, että oli itellä hieman luuseri olo….

Ostin uuden surffilaudan ja sitä oon vähän käyny kokeilemassa vedessä. Aallot on ollu surkeita (niinä päivinä kun on ees ollu…) ja laudan kans totuttelu ei oo ihan aukottomasti sujunu… Maanantaina innokkaasti lähin aamulla seiskalta rannalle etsimään elämäni aaltoa. No, ei ollu ihan paras päivä :D Epäonnistuin hienosti ja kierin aallon mukana kohti rantaa, siinä tohinassa lauta pamahti varpaitten väliin… Jatkoin surffailua vähän aikaan ja jotenkin onnistuin pamauttamaan nenäni lautaan ja verta vuotavana päätin kiitää rantaan haitten pelossa. Rantaan kun pääsin, niin verta ei enää vuotanut, mutta eipä kävely tuntunu kovinkaan mukavalta. Konkkasin kotiin häntä koipien välissä ja valittelin asiaa. Iltapäivällä lähettiin lähibaariin syömään nachoja ja päätin lähteä käväsemään sairaalassa näyttämässä tassua.

Ilmottautuessa kerrottiin, että sairaalassa on tosi kiire ja sain merkitsevän katseen… Noh, päätin kuitenkin jäädä. Tunnin odottelun ja röntgenin jälkeen tohtori ilmoitti varpaan olevan murtunut. Hieno homma. Sanoi, että paranee kolmessa viikossa hyväksi ja kuudessa on terve. Pienen palaverin jälkeen, lääkäri totesi, että surffaus onnistuu teipatuilla varpailla (mulla on ens viikolla siis 5 päivän surffireissu… + kävelyreissut muutaman viikon päästä), mitä nyt saattaa vihloa. Nyt kun on torstai, niin kävely onnistuu melkoisen hyvin ja surffatessa ei aamulla sattunut yhtään! Jeejee! … viikonloppuna tosin taitaa uudet korkkarit jäädä kaappiin.

Huomenna aamulla meen laudan myyjän kanssa vielä vähän hiomaan taitoja veteen.

Vedessä on jostain syystä ollu tosi paljon blue bottle fishejä, jotka on kirkkaan sinisiä meduusan tapasia elukoita. Niitä on iltapäivisin yleensä rannalla, jos tuulee tietystä suunnasta. Tosin täällä ollessa on tuntunu, että joka päivä kun o rannalla ollu niin niitä on ollu kyllä riittävästi. Blue bottlet ei oo kovinkaan vaarallisia, huono puoli on, että ne pistää, kipu on kuulemma aikamoinen ja sille ei voi tehdä mitään. Häviää itekseen parissa tunnissa. Yks päivä niistä huolimatta uskaltauduin surffailemaan ja selvisin ilman pistämistä. Muuten kyllä oon pysyny visusti hiekalla, jos oon yhtäkään rannalla nähny. (myöskin vesi on niin kylmää, ettei houkuta muuta kun märkäpuku päällä :D) En voi sietää meduusoita, edes niitä harmittomia läpinäkyviä.

Keskiviikko aamuna olitiin päätetty herätä laittoman aikasin ja päätetty lähteä kattomaan auringonnousu Manlyn North Headiin ja syömään aamupalaa. Noh, herätys oli klo 4.50 ja hirveellä kiireellä pinkastiin ylös, tehtiin sandwitchit, leikeltiin hedelmät ja hypättiin autoon. Ulkona oli jo vähän valosaa, mutta aurinko nousi vasta 5.46, joten kerettiin nähä koko komeus kallioilla. Ilma oli aika viilee, joten mukana oli makuupussit. Harvemmin on auringonnousua tultu kateltua noin pimeestä. Joko on liian kylmä tai valosaa koko yön :D Oli kyllä niin hieno juttu, että suosittelen kaikille muillekin! … tosin kaikki kannattaa laittaa valmiiks edellisiltana, koska järjenjuoksu on minimaalista aamulla. Vajaan tunnin istuskelun jälkeen suunnattiin kohti kämppää ja painuttiin takasin pehkuun. Mulla oli tarkotus lähteä surffailemaan ysin maissa, mutta eihän siitä heräämisestä mitään tullu, joten lopulta Nelli kisko meijät muut ylös kymmenen jälkeen.

Vihdoin 11 maissa saatiin koko porukka autoon ja päästiin lähtemään päivän teemaa kohti: Beach hopping. Eli Manlyn alue kuuluu Northern Beacheihin, johon kuuluu kymmeniä rantoja. Manly on ensimmäinen ja viimenen on Palm Beach, johon on täältä n. 30km matkaa. Ajettiin Palm Beachille ja reilun tunnin loikomisen jälkeen vaihdettiin biitsiä. Whale Beachillä käytiin vaan kääntymässä ja siirryttiin Avaloniin, joka on Lonely Planetissa mainittu Sydneyn kauneimpana biitsinä. Itse ehkä en sitä rankkais hienoimmaks. Toisekseen tulee rantasokeus kun täällä niitä riittää :D

Avalonissa vietettiin tunnin verran ja käytiin vielä vilkasemassa Bilgola. Sitten loppu auringonpalvonta… Ei vaan enää jaksanut ja kellonkin oli jo kolme. Tarkotus oli käydä melkeen kaikki rannat missä ei oltu käyty, mutta täytyy ilmeisesti jatkaa perjantaina vielä ja käydä muutama lisää :) helpottais varmaan jos ei olis niin kauaa yhellä rannalla.

Illalla käytiin farewell dinnerillä Manlyn, mun mielestä, parhaassa ravintolassa Ribs & Rumpsissa syömässä ribsejä. Mukana oli Daven perhe, Dave ja Ellu. Nellin, Toddin ja Carolin kanssa vietetään läksiäisiä perjantaina ja lauantaina olis tarkotus mennä laivabileisiin, kiertelemään Sydneyn saaristoa neljäks tunniks :)

Lauantai aamuna heräsin aikasin pakkaamaan ja puolenpäivän aikaan lähin kohti Bondia. Tarkotus oli sunnuntaina lähteä surffiretkelle etelään Tanskalaisen Johanin + sen kavereiden kanssa ja vein kamat valmiiks odottelemaan. Manlysta Bondille kesti melkeen pari tuntia ja tukkosessa bussissa oli tosi kiva olla lautakassin kanssa. Jouduin ottamaan Bondilta keskustaan taksin, että kerkesin laivabileisiin ajoissa. Neljä tuntia ja niin paljon sai juoda kun kerkes ja vähän oli ruokaakin. Baarimikkoja oli tasan yks, joten ei ihan toiminu niin kun oli vissiin tarkotus. Lähettiin suoraan laivalta kympin aikaan kohti Bondia, että jaksais herätä aamulla aikasin reissuun.

Noh, keliennuste muuttu niin, että Bondilla oli tarkotus olla täydellinen viiden tähden sää surffaukseen, joten vaihdettiin suunitelmaa. Aamulla seiskalta kun tarkistettiin sää uudestaan, niin se täydellinen sää oli pompannu maanantaille… joten otettiin pari tuntia lisää unta ja lähettiin aamupalan kautta biitsille, jossa aallot oli siedettävät. Krista liitty tässä vaiheessa myös seuraan, jeejee :)

Illalla menin vielä moikkaamaan Madin ja Steven ja Nelli tuli käymään Malcomin kanssa sanomaan heipat. Sitten vaan nukkumaan maha perhosia täynnä….

Matkasuunnitelma on nyt lyöty lukkoon ja kaikki lennot vihdoin ostettu. Viikon Gold Coastin jälkeen, meen pariks päiväks Brisbaneen moikkaamaan perhetuttuja. Joulukuun vaihteen vietän keskellä Ausseja Ayers Rockilla ja siitä suuntaan muutamaks päiväks pohjoseen Darwiniin kattomaan krokotiileja. Thaikkuihin lennän 12.12 Singaporesta, jossa vietän neljä päivää :) Jenna tulee (JEEEEEEEEEE) Bangkokiin 16.12. kierrellään siitä kolme viikkoa eteenpäin yhdessä. Juhlapäiviä riittää sinä aikana: joulu, Jennan synttärit ja uus vuos!

Tässäpä kaikki tältä erää! Jos joku haluaa kortin multa niin osotetta vaan tännepäin :)